مقابله با طرح محدودیت اینترنت با نام “صیانت از حقوق کاربران” عملی است

7/29/2021

کیوان کابلی

Starlink Mission (47926144123).jpg

سرانجام رژیم جمهوری اسلامی به طرح محدودیت اینترنت برای دسترسی به رسانه های اجتماعی، شکلی رسمی داد و آنرا در تاریخ 6 مرداد با نام “صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌ رسان‌های‌اجتماعی” در مجلس فرمایشی خود به تصویب رساند. خبر تصویب این طرح بازتاب گسترده ای در فضای مجازی یافت و کاربران رسانه‌های گوناگون اجتماعی و همچنین استفاده کنندگان از اینترنت که تاکنون با مشکلات بسیار از آن استفاده می کردند را نگران ساخت.

اقدام رژیم در نهایی کردن این طرح، لااقل فعلا در مرحله اول و ظاهر قانونی، پس از آن صورت می گیرد که طی چند هفته اخیر موج اعتراضات مردمی سراسر کشور را فراگرفته و ضرورت فوری محدودیت دسترسی کاربران شبکه های اجتماعی را می‌توان عکس العملی در ارسال فیلمهای تظاهرات مردمی در اقصی نقاط ایران دانست. دستگاه امنیتی رژیم در گذشته و در جریان اعتراضات دیماه 96 و آبانماه 98 نیز از طریق قطع هدفمند در برخی شهرها به مقابله با گسترش تظاهراتها برآمده بود اما اکنون با تصویب این طرح، یک قدم دیگر به آرزوی دیرینه ایزوله کردن ارتباطات اینترنتی کشور از طریق برقراری اینترانت داخلی بجای اینترنت که مجموعه ای از شبکه های جهانی معنی می دهد، نزدیک می‌شود.

در این چند روز دو سوال اساسی از سوی هموطنان نگران مطرح شده است: آیا رژیم توان تکنولوژیک این اقدام را دارد؟ آیا راه حلی در برابر این اقدام موجود است؟

پاسخ به سوال اول، آری است. رژیم می تواند این تکنولوژی را با پرداخت مبالغ نجومی از کشورهای دیگر بخصوص چین بدست آورد، همانگونه تکنولوژی هسته ای را از عبدالقدیر خان پاکستان خرید. پاسخ سوال دوم نیز آری است. قطعا وجود دارد.

صرفنظر از جنجال و هیاهوی توخالی که یک بار در دوره اوباما تحت نام اینترنت چمدانی و چند سال بعد در زمان ترامپ با نام توشه براه افتاد که فقط تعدادی پیمانکار ایرانی و آمریکایی با توجه به ارتباطات خود با نهادهای ذیربط، به نان و نوایی رسیدند، در واقع اکنون تکنولوژی دور زدن این محدودیت موجود است. این تکنولوژی حتی توانایی رسوخ در دیوار مجازی آهنین چین را نیز دارد، اگرچه که بعید است خالقان این تکنولوژی فعلا با چین طرف حساب شوند.

استارلینک پروژه ده میلیارد دلاری کمپانی Space X، متعلق به ایلان ماسک، رئیس کمپانی اتوموبیل التکتریکی  Tesla است که قصد دارد از طریق ماهواره و از آسمان تمامی کره زمین را تحت پوشش اینترنت قرار دهد. این ماهواره ها که تا اواسط 2021 تعدادشان بالغ بر 1600 می شود و در آینده نیز توسط ماهواره های کوچکتر در فراز پایین تری تقویت خواهند شد، قابلیت رساندن اینترنت به هر نقطه دور افتاده ای بر روی زمین را دارند. کمسیون ارتباطات فدرال آمریکا FCC تا کنون برای 12000 ماهواره مجوز صادر کرده که این رقم به گفته منابع آگاه تا 30 هزار خواهد رسید.

ارائه خدمات اینترنتی توسط استارلینک از اکتبر سال گذشته برای عموم در آمریکای شمالی آغاز شد و  هم اکنون یازده کشور دیگر در بخشهایی از اروپا، استرالیا و نیوزلند تحت پوشش این ماهواره ها قرار گرفتند. سرعت اینترنت استارلینک در حال حاضر حدود 100 مگابایت است که به مرور افزایش خواهد یافت. مخارج استفاده از سرویس اینترنت استارلینک در آمریکا ماهیانه 99 دلار به علاوه هزینه 500 دلاری دستگاه گیرنده و باقی وسایل نصب است. در حال حاضر، استارلینک در شهرهای آمریکا با توجه به هزینه بالا و سرعت نسبتا پایین آن در مقایسه با دیگر ارائه دهندگان خدمات اینترنتی، از محبوبیت زیادی برخوردار نیست اما در مناطق دور افتاده، این منبع اینترنتی بسیار کارآیی دارد.

با بودجه‌ای که در چند سال گذشته برای دو پروژه تخیلی ذکر شده حیف و میل شد، می توان بصورت واقعی از طریق استارلینک برای کاربران ایرانی، اینترنت تهیه کرد. وقت آنست که ایرانیان مقیم آمریکا با براه انداختن کمپینی در این رابطه، توطئه ایزوله کردن مردم ایران در دسترسی به اینترنت آزاد را خنثی کنند.